Tuesday, November 1, 2011

Murahnya harga makanan di kedai melayu

Aku selalu beli nasi di satu kedai mamak di rumah aku ni kalau waktu malam. Sebab biasanya waktu malam Medan Selera yang jual nasi berlauk dah tutup.

Kalau kat medan selera tu semua orang melayu punya. Aku pulak jarang beli nasi waktu siang. Biasanya malam je.

Selalunya aku ambil nasi, satu lauk dan kuah je. Sayur memang aku tak ambil. Kebiasaannya macam tu je makanan aku setiap kali beli di kedai mamak.

Selalunya aku akan dapat harga RM4.50 sebab biasanya nasi dikira RM1.00 dan lauk dikira RM3.50. Kadangkala mamak caj aku RM5.00. Aku pun tak tau apa sebabnya. Mungkin dia nampak aku ambil banyak jenis kuah kot.

Sekali tu aku nak beli nasi seperti biasa. Aku ambil ikan seekor dan tuang beberapa jenis kuah. Lepas tu mamak tanya, sayur tak mau ka? Aku jawab tak mau.

Tiba-tiba dia caj aku RM6.00. So, aku tanya lah berapa harga ikan. Dia kata ikan dah naik harga. Kalau ikan lain RM4.00 tapi aku ambil ikan bawal harga RM4.50. Lepas tu nasi RM1.50.

Lepas daripada kali tu, aku dah taubat tak nak beli nasi di kedai mamak lagi.

Lepas tu baru aku terpikir sebab apa lah aku suka sangat beli di kedai mamak. Bukan ka mahal harganya? Aku pun try ingat balik harga nasi yang aku beli di kedai melayu. Memang murah.

Pernah aku dapat harga RM3.50 bila aku ambil nasi, daging selungguk dan kuah. Tapi biasanya harga yang aku dapat RM4.00.

Lepas aku serik beli di kedai mamak, aku mula biasakan diri beli di medan selera time siang. So, malamnya aku makan roti je lah. Bila aku selalu beli di kedai melayu ni barulah aku tahu betapa murahnya beli makanan di kedai melayu.

So aku pun mulalah menambah-nambah lauk aku masa beli nasi. Aku akan ambil nasi, lauk satu, sayur selungguk dan tempe 2 keping. Harganya hanya RM5.00. Memang berbaloi-baloi.

Aku bukanlah nak kempen beli makanan di luar. Aku beli makanan luar sebab aku bujang lagi. Bagi yang mampu, sangatlah elok kalau dapat makan makanan yang dimasak dirumah saja.

Kalaupun terpaksa, belilah di kedai orang melayu islam kita dan bungkus dan makan di rumah. Sokonglah sikit orang melayu islam kita nih. Bukannya apa, kalau kedai mamak tu, belum pasti diorang tu Islam. Nampak je ada frame kalimah itu dan ini. Entah-entah bossnya hindu.

No comments:

Post a Comment