Tuesday, July 19, 2011

Kuil Hindu dibina di mana-mana secara berleluasa.

Semua orang tahu tentang kuil hindu. Cara mereka membuat kuil adalah dengan meletakkan bangsal kecil di suatu tempat yang mereka ingini. Kemudian diikuti dengan sedikit patung kecil untuk sembahan pada peringkat awal. Alasan yang mereka gunakan terhadap pemilihan tempat itu ialah, semalam sami bermimpi ada dewa turun di situ. Jadi tempat itu perlu dibina kuil.

Biasanya orang ramai tak ambil endah tentang perkara ini. Mungkin kerana tanah tersebut bukan milik diorang atau pun kerana terlalu terbuka terhadap kepelbagaian agama dan bangsa di negara kita. Ada juga yang menganggap bahawa kuil itu telah pun berada di situ sejak dahulu, kerana kurang prihatin.

Akhirnya lama-kelamaan, lantai daripada simen akan dibuat. Patung mungkin akan menjadi lebih besar, dan ada bilik kecil. Mungkin tempat tinggal sami kot. Dulu memang aku terfikir, dari mana datangnya sami-sami ni? Mungkin mereka ni asalnya apprentice kepada sami-sami senior yang dah mencapai tahap boleh memimpin kuil kot, sebab tu lah dari masa ke semasa bilangan kuil akan bertambah sebab dah ramai yang graduate...

Bila dah ramai orang datang berkunjung maka mungkin pada masa inilah mereka berusaha mendapatkan permit dan sebagainya. Kemudian akan kelihatanlah kain-kain kanvas yang menutup binaan-binaan tinggi iaitu kuil baru yang besar dan gah yang akan siap tak lama lagi.

Dengan cara ini, kuil-kuil hindu memenuhi bumi Malaysia di mana-mana sahaja. Pihak masyarakat tidak prihatin bahkan ramai juga yang tak berani nak mengambil tindakan dari awal. Ada yang takut disampuk jin dan hantu hindu dan sebagainya. Pihak berkuasa pula tak mahu menolak permintaan untuk permit atas alasan ramai pengunjung kuil dan mungkin juga kerana alasan kepelbagaian agama dan bangsa di Malaysia. Ada juga yang tak mahu bertindak sebab takut hilang sokongan.

Ternyata bahawa kuil-kuil hindu ini banyak menggunakan tanah yang sepatutnya boleh digunakan untuk memberikan kemudahan kepada rakyat yang lebih banyak manfaatnya. Kawasan yang mereka gunakan bukanlah kecil. Kalau nak dikira average luas kawasan binaan kuil ni mungkin cukup untuk buat satu kawasan flat atau apartment kos rendah untuk rakyat. Atau stesen teksi atau perpustakaan atau tempat parking kereta!

Aku bukanlah anti hindu atau anti kerajaan. Aku cuma terfikir kalau-kalau benda ini dibiarkan berleluasa maka habislah tanah-tanah rizab bahkan mungkin juga tanah hak milik orang akan dibuat kuil diatasnya. Aku rasa sudah cukup kuil di Malaysia ni. Hentikan pembinaan kuil di Malaysia sekarang. Something must be done!

1 comment:

  1. Excuse me..u r correct in some part but u have to know one thing that u are also wrong in some parts..u have no rights to tell the goverment to stop building temples around Malaysia..If u tell like that..WE INDIANS ALSO CAN TELL THE GOVERMENT TO STOP BUILDING MASJID AROUND MALAYSIA..Saya pun bukan anti ORG MELAYU..Bahkan i love mixing wit malays..So plz don't ever misbehave n talk bad abt INDIAN RELIGION..

    ReplyDelete