Wednesday, June 22, 2011

Harga lelaki semakin tinggi daripada wanita tanpa disedari.

Semua orang lelaki bila nak kahwin akan rasa risau sebab tak tahu berapalah agaknya "harga" yang akan diletakkan oleh pihak keluarga si perempuan tersebut untuk mengahwini anak perempuan mereka. Inilah sebab utama mengapa orang sekarang kahwin lambat. Sebab nak mengumpul duit.

Dalam masa yang sama, orang-orang perempuan pula, jangan tak sedar pulak bahawa hakikatnya zaman sekarang ni, harga lelaki lagi tinggi! Sebab yang paling utama ialah kerana bilangan lelaki yang lebih sedikit jika nak dibandingkan dengan perempuan. Kalau di dalam bisnes, barang yang melimpah ruah di pasaran, harganya akan turun. Sebaliknya barang yang tak cukup di pasaran, harganya akan naik, sebab permintaan melebihi bekalan.

Samalah halnya dengan orang lelaki. Walaupun kita ni bukan barang, tapi paham-paham je lah. Orang perempuan, kalau nak jual mahal sangat, alamatnya andartu lah anda. Nasib baiklah orang lelaki jarang menolak seseorang perempuan kerana harganya mahal. Sebab itulah kita jarang dengar orang tak jadi kahwin atau putus tunang sebab pihak perempuan meletakkan harga yang tinggi.

Kalaulah ada orang lelaki berani bersuara dan mengatakan, "Tak pa lah, kalau nak letak harga tinggi-tinggi sangat, tak payah lah, ramai lagi perempuan baik saya boleh cari..." Aku rasa tergamam juga keluarga perempuan mendengarnya.

Sebab lain pula adalah kerana orang perempuan zaman sekarang ni, kebanyakannya akan bersedia untuk kahwin pada umur yang lanjut. Sedangkan orang lelaki suka yang sweet seventeen. Bagi aku sendiri kalau dah 20 lebih tu dah tua lah tu. Bila dah sampai umur 28 ke atas, barulah mereka bersedia nak kahwin. Itu pun mungkin sebab risau akan menjadi andartu. Pantang ada peluang, pasti direbutnya. Sebab itulah kalau korang perasan, ramai orang perempuan suka mengiklankan dirinya di dalam facebook.

Antara sebab yang menambahkan mahalnya seseorang lelaki itu ialah sifat baiknya. Walaupun semakin hari kita dapati akhlak pemuda-pemuda semakin runtuh, tetapi dalam masa yang sama semakin ramai juga pemuda-pemuda yang suka jadi baik dan soleh. Dan aku tahu, memang idaman setiap wanita untuk mempunyai suami yang soleh.

Ramai juga orang lelaki yang di dalam kategori baik dan soleh yang dah berkahwin sering digoda di tempat kerja. Korang yang terlibat pasti setuju kan? Sebab zaman sekarang ni orang perempuan rasa risau sebab dah susah sangat nak cari lelaki yang betul-betul baik. Yang ada depan mata mereka adalah lelaki-lelaki yang suka mengambil kesempatan.

Jadi kesimpulan daripada perkara yang diperkatakan di atas ialah, pihak perempuan kena berhentilah letak harga yang tinggi-tinggi. Makcik-makcik, pakcik-pakcik, fikir-fikirkanlah masa depan anak dara anda. Sampai bila korang semua nak biarkan anak dara korang menggelupur sampai ke tua. Orang lelaki dah lah sikit zaman sekarang ni. Kalau dah jumpa yang baik, segerakanlah perkahwinan. Tak payahlah letak harga tinggi sangat sehingga tak tercapai orang dibuatnya.

Orang lelaki pulak, gunalah ayat korang tu sikit. Bagi orang-orang perempuan ni faham bahawa mereka ni dalam risiko. Kalau betul mereka nak bersuamikan anda, jangan jual mahal-mahal. Kalau tak, anda mempunyai hak untuk beredar dan mencari yang lain. Ketahuilah bahawa perempuan terlalu ramai di luar sana. Hah tak paham ke wahai cik adik. Kalau nakkan abang, janganlah susah-susahkan!

No comments:

Post a Comment