Tuesday, June 21, 2011

Pemandu teksi bukanlah miskin.

Seorang brother tengah carikan jodoh untuk saudara perempuan dia yang kerja sebagai cikgu. Dia bertanya seorang lagi brother tentang pekerjaannya. Kata brother satu lagi tu, pemandu teksi. Kata brother tadi, perempuan ni kalau boleh nak yang setaraf sikit... Ceh! Melopong aku mendengar cerita ni...

Kalau zaman dahulu mungkin pemandu teksi hampir kesemuanya termasuk dalam golongan miskin. Tapi zaman sekarang keadaan dah berubah. Aku tak tahu di negeri-negeri lain. Tapi kalau di Lembah Kelang ni, boleh dikatakan hampir semua pemandu teksi dah terkeluar daripada belenggu kemiskinan.

Of course, sebab pertama ialah apabila kita naik sahaja teksi, RM3.00 telah pun dicaj. Ini bukan komplen. Kerana bagi aku itu berpatutan pada zaman sekarang. Cuma mungkin orang yang nak pergi tempat dekat akan rasa beban sikit.

Teksi sekarang juga gunakan NGV. Tak guna sangat petrol. Melainkan kes-kes tertentu lah. Contohnya kalau dia pergi hantar penumpang ke negeri lain yang kemudiannya di situ tak ada stesen minyak yang ada NGV, maka terpaksalah dia gunakan petrol.

Pengalaman bersembang dengan pemandu teksi, dalam 1 hari, kebiasaannya hanya isi gas 1 kali dengan harga lebih kurang RM9. Kemudian boleh bawa dari pagi sampai petang waktu asar dengan pendapatan lebih kurang RM120 ke RM150 dan kadangkala mencecah RM200.

Kalau disambung bawa teksi dari waktu asar sampai malam mungkin lebih lagi pendapatannya. Sedangkan pembayaran teksi harian adalah sekitar RM50 sahaja.

Pendek kata pemandu-pemandu teksi bukanlah golongan rendah. Aku sendiri kenal dengan beberapa pemandu teksi yang loaded. Siap boleh ambil 2 ke 3 teksi lagi untuk anak-anak bawa sekali. Jangan lupa pula, selepas 3 ke 4 tahun habis bayar teksi, mereka boleh dapat pendapatan yang lebih lagi.

Tak cerita lagi tentang teksi yang bertugas di airport. Seorang kawan aku menceritakan bahawa pendapatannya mencecah RM8000 sebulan.

Jadi kesimpulannya pemandu teksi zaman sekarang dah sekufu dah dengan orang-orang kerja pejabat. So, janganlah kita eksyen sangat dengan kerja kita dan memandang rendah dengan profesyen pemandu teksi.

No comments:

Post a Comment