Thursday, June 23, 2011

Pendaftaran Pembekal dengan MOF

Sijil MOF memang sangat penting bagi mereka yang nak buat bisnes ni. Kalau nak masuk government memang kena ada sijil MOF ni. Cuma yang agak memeningkan kepala aku ialah pendaftarannya tu.

Alhamdulillah semuanya boleh buat secara online. Tak payah pergi ke Putrajaya pun tak apa. Cuma bagi aku, ada beberapa benda yang aku rasa amat menyusahkan para peniaga.

Perkara yang paling menyusahkan bagi aku ialah tentang premis perniagaan. Kebanyakan orang melayu kita buat bisnes dengan alamat di rumah sendiri. Kebanyakan mereka pula hanya menyewa. Ini yang menjadi masalah. Yang pertama mereka perlu kemukakan salinan perjanjian sewa rumah. Sedangkan ramai orang sewa rumah tak ada kontrak pun.

Kemudiannya mereka perlu kemukakan resit rasmi untuk 3 bulan pulak. Kalau pembayaran sewa, mana ada resit rasmi. Sebab biasanya kita hanya bayar ke dalam bank sahaja. Memang tak ada resit rasmi pun. Kalau ada orang bagi resit pun, resit kosong biasa tu je. Yang boleh beli kat supermarket tu.

Dan yang kedua yang paling memeningkan kepala bagi aku adalah pendaftaran bidang. Iaitu pendaftaran bidang komputer. Aku pun tak tahu apalah sebabnya mereka sangat-sangat menyusahkan kompeni-kompeni kecil orang melayu untuk terlibat di dalam bidang komputer ni?

Macam-macam syarat diletakkan untuk membolehkan seseorang peniaga tu dapat bidang komputer. Kalau syarikat persendirian kecil memang tak ada harapanlah nak dapat bidang komputer ni. At least kena ada 2 orang staf dalam kompeni tersebut yang mempunyai ijazah hardware dan software. Contohnya B.Sc. dalam bidang Electrical, IT atau Komputer.

Banyak juga syarikat yang dah dapat bidang komputer ni, bukanlah ada staf macam tu pun. Mereka hanya pinjam nama dan sijil orang lain dan kemudiannya bagi komisen. Itu je. Banyak orang yang supply komputer aku tengok tak ada apa-apa kelulusan komputer pun.

Sebenarnya bila kita supply komputer atau pasang komputer, tak perlu ada ijazah pun boleh buat. Sebab biasanya proses yang dibuat hanyalah memesan komputer daripada distributor, membuat bayaran, mengambil komputer dan kemudiannya memasang komputer di tempat customer. Apa ijazahnya nak buat benda-benda ni?

Bidang-bidang keluaran jahitan tak perlu pulak ijazah dalam bidang Design ke, apa ke. Bidang makanan tak perlu pulak ijazah dalam bidang perhotelan ke, masak memasak ke. Yang peliknya bidang komputer, disusah-susahkan pulak. Memang ramai kompeni melayu tak dapat daftar bidang ni. Kompeni bangsa lain tu aku tak tau lah. Ramai je nampak berkeliaran...

No comments:

Post a Comment