Friday, June 17, 2011

Assalamualaikum, pembuka bicara.

Setelah sekian lama aku meninggalkan kebiasaan menulis blog, rasa terpanggil pula untuk menulis sekadar mengisi masa lapang lantaran minat aku yang teramat sangat dalam bidang penulisan. Tak pernah aku mengikuti mana-mana kelas atau bengkel penulisan. Sebab itulah penulisan aku sama sahaja seperti orang lain. Tiada bezanya, tiada hebatnya.

Sebelum ini aku mempunyai blog sendiri yang aku gunakan untuk menulis beberapa topik, terutamanya topik agama. Oleh kerana aku ini bukanlah ulamak, maka aku menyedari betapa bahayanya menulis tentang perkara-perkara agama jika kita bukan ahlinya.

Kadangkala aku melihat sudah menjadi trend kebanyakan blogger untuk menulis tentang agama walaupun disedarinya bahawa dia bukanlah ulamak. Setakat menjadi ustaz tidak melayakkan kita memberi apa-apa pendapat tentang agama. Perlulah ilmu itu diakui oleh para ulamak lain akan keahliannya. Barulah layak menulis tentang hukum ahkam agama.

Ramai juga blogger yang suka copy & paste mana-mana artikel yang mereka rasakan seronok atau excited atau controversial dan diletakkan di dalam blog mereka. Maka save lah satu artikel baru untuk blog mereka. Sedangkan dalam diam mereka tidak sedar bahawa menyebarkan sesuatu tanpa usul periksa adalah sangat bahaya. Terutamanya perkara hukum ahkam agama. Wallahua'lam. Aku pun tak pandai.

Kerana itulah aku berjanji dengan diri aku sendiri bahawa blog free yang aku buat sekarang ini hanyalah sekadar menulis untuk berkongsikan maklumat atau tips-tips yang kadangkala aku rasa ada baiknya jika aku kongsikan bersama. Semoga niat aku itu diberkati oleh Allah dan dimudahkan segala urusan aku sehingga ke akhir hayat.

No comments:

Post a Comment